3 tipp, amivel leküzdheted a szorongást munkavállalóként

Számos munkavállaló küzd szorongással a koronavírus miatt. A következőkben bemutatjuk, hogyan kezelhetőek a félelmeink a válság idején, az érzelmi intelligencia segítségével.

Az, hogy a Covid-19 hogyan rázta meg a gazdaságot, felbecsülhetetlen. Minden nap cikkeket olvasunk arról, hogy a koronavírus milyen gyorsan terjed, miként növekszik a halálesetek száma, és hogy egyre több munkavállaló veszíti el munkáját.

Természetesen az ilyen típusú hírek óriási szorongást keltenek. Mint munkáltató, hogyan segíthetsz az alkalmazottjaidnak ezzel megbirkózni?

Egy ingerült férfi alak, kiborulva áll kék háttér előtt, körülötte papírok mindenhol.

Az egyik mód az érzelmi intelligencia használata, elsajátítása. Mi is az az érzelmi intelligencia?

Az érzelmi intelligencia az a képesség, mely segít azonosítani, megérteni és kezelni az érzelmeket – mind saját, mind mások érzéseit. Egyszerűbben fogalmazva: az a képesség, hogy az érzelmeid szimbiózisban működjenek veled.

Az érzelmi intelligencia különösen hasznos lehet válság idején, mivel segít elkerülni a pánikot, valamint segít észszerűen gondolkodni. Segíthet abban is, hogy érzelmi szinten kapcsolatba lépj az emberekkel.

Szóval, hogyan használhatod az érzelmi intelligenciádat? Íme három tipp a kezdéshez:

Figyelj oda az emberekre

Segíthet az embereknek, ha lehetőséget biztosítunk számukra, hogy szabadon beszéljenek arról, hogy min mennek keresztül ebben az időszakban. Kérdezd meg tőlük, hogy miként kezelik a jelenlegi helyzetet, és hogyan érzik magukat! Összpontosíts arra, hogy megértsd, hogyan és miért: hogyan érzi magát az ember, és miért érzi így.

Egy kék ruhás nő ül az asztalnál és dolgozik otthonról.

Az egyének nagyban különböznek attól, hogy hogyan kezelik a jelenlegi helyzetet, és az érzéseik is változnak.

Ezért akarják elkerülni a következő válaszokat:

Pontosan tudom, hogy érzed magad?

Nem kellene így érezned!

Nem reagáltad túl a helyzetet?

Ehelyett mondd a következő dolgokat:

El tudom képzelni, hogy érezheted magad.

Köszönöm, hogy megosztottad velem az érzéseidet.

Az érzelmek megosztása nem könnyű, ezért segítsd a bizalom kiépítését, megköszönve a többieknek, hogy nyitottak és őszinték voltak veled.

Mutass empátiát!

Az empátia az a képesség, hogy megértsük és megosszuk mások gondolatait vagy érzéseit. De ezt könnyebben lehet mondani, mint megtenni.

Figyelembe véve a Covid-19 világjárványt, az alkalmazottak nyilvánvalóan gondolkodnak azon, hogy a helyzet miként érinti őket és családjukat. Mint munkáltató vagy csoportvezető, lehet, hogy teljesebb képet kapsz. Lehet, hogy ismer más dolgozókat, akiknek úgy érzi, hogy rosszabb a dolga. Még csalódást okozhat egy alkalmazottnál, amikor azt gondolja, hogy túl önközpontú, vagy nem hajlandó látni a dolgokat a te szempontodból.

Fontos azonban, hogy ne felejtsük el, hogy az empátia empátiát szül. Amikor egy személy úgy érzi, hogy megérted, akkor valószínűbb, hogy viszonozza erőfeszítéseidet, és megpróbál megérteni téged.

Az empátia gyakorlásának kulcsa az, hogy módot találjunk arra, hogy kapcsolatba kerüljünk az ember érzéseivel, nem pedig a helyzetével.

Miután megtaláltad a kapcsolatot a másik ember érzéseivel, készen állsz a következő lépésre!

Fiatal férfi ül a fotelban, előtte laptoppal és telefonálni készül.

Csináld, amit csak tudsz.

Sokat hallunk arról, hogy a munkahelyen hitelességet kell mutatni. Itt egy esély a gyakorlásra.

Kérdezd meg a másik embert, hogy miben tudsz segíteni. Nem baj, ha nem tudsz, hiszen a szándék a lényeg!  Légy őszinte: Senki sem segít abban, hogy ígéreteket tegyen, amelyeket nem tud megtartani.

Egy közös beszélgetés alkalmával kiderülhetnek a másik félnek az igényei. Közöld világosan, hogy milyen erőfeszítéseket tudsz megtenni.

A Covid-19 példátlan kihívásokkal szembesíti a vállalkozókat. Ezek a kihívások lehetőséget kínálnak az érzelmi intelligencia működtetésére is. Ennek elősegítése révén kapcsolatba léphetsz az alkalmazottakkal, és ápolhatod a kapcsolataidat.

És most pontosan erre van szükségünk mindannyiunk számára…