A Job Force munkatársa, Hadil Ismail menedzselésével készült egy friss kutatásunk a diákok körében.
A Work Force csoporthoz tartozó Job Force Iskolaszövetkezet friss kutatása szerint a diákok munkahelyválasztásában a pénzügyi szempontok mellett egyre nagyobb szerepet kap a közösség, a rugalmasság és a társadalmi hasznosság. A felmérés alapján a fiatalok többsége szívesen dolgozna baráttal, nem vállalna hosszú ingázást. Ha a munka izgalmas és értékteremtő, akár alacsonyabb bért is elfogad.
Barátokkal dolgozni – a Z generáció számára ez az egyik legfontosabb motiváció
A nem reprezentatív, közel 1000 diák körében végzett online felmérés szerint a diákok 60 százaléka szívesebben vállalna munkát, ha baráttal vagy ismerőssel dolgozhatna együtt. Így érdemes lehet a sok cégnél meglévő ajánlóprogramot a diákokra is kiterjeszteni. A munkáltatóknak javasolt azt is megfontolniuk, hogy egy pozíciót videóban vagy blogbejegyzésben mutassanak be az érdeklődő diákoknak. Ez ugyanis a 68 százalékuk figyelmét jobban felkeltené, és a döntésben is segítene nekik.
Közelség, rugalmasság, home office – így választanak munkahelyet a diákok
A fiatal munkavállalók motivációjának egyik kulcsa a rugalmasság és az értékteremtő munka. A munkahely távolsága is meghatározó: 71 százalék legfeljebb egy órát hajlandó ingázni, és 62 százalékuk számára fontos, hogy az állás közel legyen az otthonukhoz. A home office lehetőségét 41 százalékuk vonzónak találja, bár ez sokaknál nem elsődleges szempont.
A munkavégzés intenzitását tekintve a diákok kétharmada heti 21–40 órában dolgozna, de minden ötödik válaszadó inkább 20 óránál kevesebbet vállalna. A hétvégi munkavégzésre 56 százalékuk nyitott, és 60 százalék egész évben vállalna munkát.
A tapasztalat fontosságát jól mutatja, hogy 55 százalék szerint a diákmunkában szerzett gyakorlat komoly előnyt jelenthet későbbi, főállású álláskeresésnél. Ezt figyelembe véve nem meglepő, hogy a diákmunka kiválasztásánál az ott szerzett tapasztalatot a válaszadók fele később kamatoztatná, harmaduk pedig bizonytalan ez ügyben.
A bérezéssel kapcsolatban a fiatalok rugalmasan gondolkodnak. 35 százalékuk alacsonyabb fizetést is elfogadna, ha a munka a karrierjüket építi. A diákok 47 százaléka engedne a bérigényéből, ha az állás kifejezetten izgalmas vagy érdekes, mert ez motivációt jelent számukra.
Jó csapat, társadalmi hasznosság és fejlődési lehetőség
„Ha egy diáknak a munkáltató olyan felelősséget ad, ami összhangban van a tapasztalatával, és emellé még jövőképet is mutat, akkor a többségük akár el is tudná képzelni, hogy főállásban ott maradjon. Ez azért lényeges, mert a tapasztalatunk az, hogy a fiatalok elég rugalmasak – ha kell, nemcsak kipróbálják magukat más területen, de sokszor a tanulmányi irányukat is hajlandóak megváltoztatni, ha olyan lehetőséget találnak, ami valóban illeszkedik a képességeikhez és céljaikhoz” – mondta Papp Tamás, a Job Force Iskolaszövetkezet vezetője.
A munkahelyválasztásnál a jó csapat és a korrekt fizetés egyaránt 20-20 százalék szerint kiemelt szempont. A rugalmasság 17 százaléknál került előtérbe, míg a mentorálást csak 5 százalék tartja elsődlegesnek. Ezzel szemben a társadalmi hasznosság erős motiváció: a diákok 80 százalékát inspirálja, ha munkája pozitív hatással van a közösségre.
A kommunikáció terén a legtöbben (59 százalék) az írásos kapcsolattartást részesítik előnyben, ezt a személyes találkozók követik (26 százalék). A telefonos vagy hangalapú egyeztetés mindössze 13 százaléknál elsődleges. Érdekes, hogy a többségüknek sikerül megtalálnia a hangot az idősebb generációk tagjaival. Mindössze 10 százalékuk felelte azt, hogy ez nehézséget okoz nekik.
A digitális technológiák használata szintén meghatározó. A kitöltők 46 százaléka szinte mindig, 29 százalék pedig gyakran alkalmaz mesterséges intelligencia alapú eszközöket. Jellemzően tanulásra, információkeresésre, sőt egyre gyakrabban munkára és tartalomkészítésre is használják. Tekintve, hogy ezek az eszközök hajlamosak a pontatlanságra, a fiatalok közel fele óvatos, ha a kiadott eredmény valóságtartalmáról van szó. A diákok bizonytalanok abban, hogy az idősebb generáció vajon el tudja-e sajátítani az ilyen eszközökhöz szükséges ismereteket. Jelentős többségük úgy véli, hogy meg tudná tanítani őket az AI-alapú megoldások használatára.
Így nyerhetik meg a cégek a pályakezdőket
A cégek számára fontos megérteni, mi befolyásolja a fiatal munkavállalók motivációját.
„A kutatás egyértelműen megmutatja, hogy a jövő munkavállalói számára a rugalmasság és a jó csapat sokszor még a fizetésnél is fontosabb. Emellett kiemelt szerepet kap náluk a fejlődési lehetőség és az értelmes, értéket teremtő munka. Azok a munkáltatók, akik ezekre is figyelmet fordítanak, nemcsak könnyebben vonzzák be a fiatal tehetségeket, de hosszú távon is megtarthatják őket – akár főállású kollégaként is. A Job Force ebben partner mind a munkáltatóknak, mind a diákoknak – hiszen Célunk a jövőd! nem csak a mi mottónk, hanem közös küldetésünk.” – zárta Papp Tamás.
A diákmunka nem csak a nyári szezonra nyújt megoldást! Tudj meg róla többet a Diákmunka – Work-Force oldalunkon!