A Work Force Kft. 20 éves logója.

Konfliktus az irodában

Konfliktus egy férfi és egy nő között, irodai környezetben.

A konfliktusok elkerülhetetlenek a munkahelyen, és mivel nem tudod megszűntetni őket, előbb-utóbb meg kell tanulnod kezelni azokat. Hogyan kezeld a konfliktusokat a munkahelyeden?

Kezdésként célszerű különválasztani a munkahelyi és a magánéleti problémáidat. Ez azért szükséges, hogy a munkahelyen is láthasd, hogy egy adott konfliktus szakmai vagy inkább személyes jellegű. A szakmai nézeteltérések helyénvalóak és szükségesek ahhoz, hogy változás, fejlődés indulhasson el egy vállalatnál. Ezek az ellentétek általában nem fajulnak el annyira, és konszenzusra lehet jutni, ha a felek képesek a csapat és a vállalat érdekeit előnyben részesíteni a személyes érintettséggel szemben.

A személyes jellegű konfliktusoknál azonban más a helyzet. De mit is értünk a személyes jellegű konfliktus megfogalmazás alatt? Jól ismered valószínűleg például a hierarchia harcokat, a kibeszélést, a kiközösítést, a pletykálást, az információ elzárását, a zsarolást, a szekálást és társaikat, avagy összefoglaló nevükön a „bullying” jelenségét. Már az óvodában, és később az iskolában is megtapasztalhattad, hogyan is működnek ezek a játszmák, amelyek nem mindig érnek véget az iskolapad elhagyásával. A munkahelyi formájukra a „mobbing” kifejezést használják. A „mobbing” hátterében általában nincsenek racionális okok, inkább érzelmi jellegű indíttatásokat találhatsz: irigység, féltékenység, ellenszenv stb.

Ezek az ártatlannak tűnő játszmák komoly bonyodalmakat tudnak kialakítani. Két verziót biztosan mindannyian ismerjük, a kipattant és a nem felszínre került konfliktust. A közös bennük, hogy a csapattagoknak egyik sem komfortos.

A feszültség oldása érdekében mindenképp szükséges megbeszélni és kifejteni, mi az, ami zavar vagy bánt minket. Ez azonban jóval nehezebb munkahelyi környezetben, mint a magánéletben. A probléma elhallgatása hátterében ugyanis általában a hierarchia fennállása és/vagy az állás féltése áll, ami egy tehetetlen állapotba kényszeríti a konfliktus elszenvedőit. Az elégedetlenség, és sok esetben a felmondások oka is lehet ez a tehetetlen állapot.

Business partner fighting while they are meeting

Jó alkalom (kivéve az igazán elmérgesedett konfliktusok esetében) a heves kedélyek csillapítására egy csapatépítő, vagy egy munka utáni szabad program a kollégákkal, amikor is megismerhetjük egy másik, talán igazibb arcát azoknak az embereknek, akikkel mindennap együtt vagyunk. Itt lehetőséged nyílik megismerni valakit más körülmények között lehet, hogy az irodán munkahelyen kívül egy teljesen más emberrel találod szemben magad. Természetesen vannak elfajult munkahelyi konfliktusok, amikor is szükséges a közbelépés a vezetőség felől, és igen van, hogy az sem oldja meg a problémákat. Ez lehet az a pont, amikor érdemes kilépni a helyzetből, senkinek sem kötelessége elviselni az intenzív stresszt, frusztrációt és szorongást, még a munkahelyén sem. Minden munkavállalónak jár az egészséges munkahelyi környezet, beleértve a támogató és kiegyensúlyozott légkör. Természetesen mielőtt a legdrasztikusabb módszerekhez nyúlunk és esetleg megfontoljuk a felmondás lehetőségét akkor érdemes megkeresni a munkahelyi HR-est, hogy segítsen a konfliktus megoldásában. Sok minden állhat egy ilyen helyzet mögött érdemes ilyenkor más helyzetből megközelíteni a helyzetet nem feltétlenül a frusztrációra koncentrálni így nagy eséllyel orvosolható a legtöbb probléma.